Insulinska rezistencija

Comment

Zdravlje mame i bebe

Nikada ranije nisam čula za insulinsku rezistenciju – a onda se desila meni!! 🙁 Imala sam 3 spontana pobačaja dok me moj dugogodišnji doktor (kod kojeg sam došla u trećoj neuspeloj trudnoći) nije poslao da radim glikemiju i insulinemiju. Na ultrazvuku je video da embrion ne napreduje kako treba i da su otkucaji srca duplo slabiji nego što treba da budu! Odmah mi je rekao da sumnja da imam problem sa insulinom, da mi materica nije dovoljno “prokrvljena” i da zato dolazi do gubitaka trudnoća!

U potrazi za odgovorima na razna moja pitanja, obišla sam par sajtova i “sklopila” kockice! Prenosim vam štivo sa dijetamesecevemene.com, dijetalno.net i, naravno, savete mog doktora!! 😉

Šta je insulinska rezistencija? 

Insulinska rezistencija je stanje u kome ćelije organizma ne reaguju na dejstvo insulina tako da insulin ne može da ostvari svoj biološki efekat. Insulin je pritom prisutan u koncentracijama koje su inače efikasne kod zdravih ljudi. Kako bi se suprotstavio otporu ćelija, organizam stvara povećane količine insulina, njegov nivo u krvi se povećava i nastaje hiperinsulinemija.

Kako insulin radi?

Sva hrana koju pojedemo – masti, proteini i ugljenihidrati (UH) se u toku varenja razlože na: proteine, mikronutriente i glukozu. Telo koristi proteine i mikronutriente u ćelijskom metabolizmu, za funkcioniranje imunog sistema i ćelijsku obnovu. Glukozu telo koristi kao gorivo koje se prenosi putem krvotoka do svake ćelije pojedinačno.
Naše potrebe za gorivom variraju, ali mozgu je potrebno da nivo šećera (glukoze) u krvi bude stabilno i isto. Postići da se glukoza (energija) prenese do svake ćelije posebno, a da se pri tom ne poremeti nivo energije je veoma važna funkicija – koju vrši upravo insulin. Dakle, to je hormon koji se brine da se u krvi zadrži nivo glukoze koja je mozgu neophodna da funkcioniše.
Insulin to radi tako što signalizira ćelijama da apsorbuju glukozu iz krvi. Telo prati šta smo pojeli, šta je svareno, koliki je nivo šećera u krvi i na osnovu toga ispušta odgovarajću količinu insulina koji potstiče ćelije da apsorbuju višak glukoze. U zdravom telu to se zove “insulinska osetljivost”.

Znaci i simptomi insulinske rezistencije?

Rizik za pojavu ovog sindroma je veliki kod osoba koje u porodici imaju pojavu dijabetesa tipa 2, ili pate od drugog diabetes stoptipa šećerne bolesti, visokog pritiska ili imaju veliki višak telesne težine.

Insulinska rezistencija često nema nikakve simptome, a ukoliko se ipak jave, to mogu biti povećanje telesne težine, visok krvni pritisak, glad, otežana koncentracija i osećaj tromosti, pospanosti i obamrlosti.

Od svega navedenog smatra se da je gojaznost glavni faktor rizika za smanjenje osetljivosti na insulin – masne naslage mogu prouzrokovati upalne procese u telu, a kao rezultat toga javlja se insulinska rezistencija. Pritom, višak kilograma često je posledica manjka fizičke aktivnosti i nepravilne ishrane.

Takodje kožne promene poznate pod nazivom acanthosis nigricans, gde postoje bradavičaste tamne fleke na vratu i pazuhu u 90 % slučajeva ukazuju na insulinsku rezistenciju.

Zašto je važna?

Čini se da je ona uzrok celog niza ozbiljnih bolesti kao što je: prekomerna težina, dijebetes, visok pritisak, kardio-vaskularna oboljenja, holesterol, rak dojke, policistični jajnici, pa čak ima tvrdjenja da je insulinska rezistencija u vezii sa pojavom endometričnog kancera, kao i Alchajmerove bolesti.
Insulinska rezistencija često zna biti uzrok uobičajenih simptoma kao što je – hronični umor i dobijanje na težini. Rani simptomi insulinske rezistencije su – popodnevni umor, pad šećera i glad za ugljenim hidratima.

Budući da je insulin jedan od glavnih hormona, insulinska rezistencija utiče na balans i drugih hormona (poput progesterona, testesterona, estrogena).

Iz ovoga se može zaključiti da IR utiče i na zatrudnjivanje i na sam tok trudnoće! Ja sam dobila terapiju koju sam počela da pijem 2 meseca PRE trudnoće i sve do 2-3 nedelje pre porođaja! Takođe se preporučuje dijeta koja isključuje belo brašno, so, šećer, mahunarke i skoro svo voće.

Dobra vest je da se na nivo insulina i glukoze vrlo lako može uticati: načinom života, vežbama i dijetama. Ukoliko vam je dijagnostikovana insulinska rezistencija ima dosta stvari koje možete da uradite da biste je otklonili ili smanjili!

Dijeta kod IR

Na prvom mestu treba povećati  dnevne doze vlakana (integralni pirinač, laneno seme,..) i proteina (riba, meso, jaja,..).

Povrće koje ne sadrži skrob (brokoli, paprika, krastavac, zeleno lisnato povrće,..), a šargarepa se presveza salataporučuje sveža i kao takva je odlična kada vam se jede nešto slatko!! 😉
Kada je voće u pitanju preporučuje se ono bobičasto, jer pored toga što je bogato antioksidansima, dokazano
umanjuje potrebe tela za insulinom. Možete pojesti i jednu zelenu jabuku, ali doktori savetuju da se voće izbegava dok ste na strogom režimu.

Zanimljivo je da kod insulinske rezistencije kikiriki nije zabranjen, tako da se možete “zasladiti” njime bez griže savesti, ali i bez preterivanja! 🙂

Rafinisana ulja zamenite hladnocedenim, a jelovnik obogatite izvorima omega-3 masnih kiselina. Avokado, riba, puter od kikirikija i orašasti plodovi trebalo bi da se nađu na vašem meniju, ali vodite računa da ne preterate u konzumiranju badema, lešnika i oraha, jer oni, uprkos tome što ne sadrže ugljene hidrate, obiluju kalorijama.

Osobe koje pate od insulinske rezistencije trebale bi da izbegavaju sledeće:

  • ugljene hidrate sa visokim glikemijskim indeksom (nerafinisani šećeri, beli hleb, krompir, kukuruz,..)
  • bundeve, banane, dinje, lubenice, kruške, grožđe i ananas
  • pasulj, sočivo, grašak, bob
  • soju u svakom obliku
  • pri izboru mleka i mlečnih proizvoda, koji dokazano podstiču metabolizam glukoze i poboljšavaju osetljivost na insulin, vodite računa da uzmete one s niskim procentom mlečne masti (kiselo mleko je idealno, a gledajte da sve što konzumirate od mlečnih proizvoda ipak ima najmanje 2% m.masti zbog apsorpcije kalcijuma)
  • sve biljne masti i ulja, naročito margarin, sem kokosovog i maslinovog ulja.
  • izbegavati skoro sve zamene za šećer jer su toksične, naročito aspartam. Ovo znači i da je većina šumećih vitamina zabranjeno. Stevia je najbolji izbor ukoliko baš morate uzeti nešto slatko. Rogač i malteks takođe mogu da se konzumiraju, ali ne često!

 

* Uz zdravu ishranu obavezno uvesti i fizičke aktivnosti (makar pola sata šetnje dnevno 😉 ).

** Možete se jednom nedeljno zasladiti štanglom crne čokolade sa što više procenta kakaoa, kao i čašom suvog crnog vina (ali samo ako ste karakter i možete da se zaustavite na vreme 😀 )

*** Metformin pripada grupi lekova koji se koriste za lečenje dijabetesa. Deluje tako što s jedne strane spečava jetru da otpušta glukozu u krv, a sa druge strane povećava osetljivost mišića i masnih ćelija na insulin. Glukoza lakše ulazi u ćelije što dovodi do pada njenog nivoa u krvi. Kada je nivo glukoze u krvi niži i potrebe za insulinom su manje pa je i lučenje smanjeno. Kao rezultat ovog dvostrukog dejstva metformina nivo i insulina i glukoze u krvi se smanjuju.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *